Iulia Mărușcă e cu un drive aparte - o energie clară, sinceră și jucăușă. Din 2014 este omul de poveste din spatele Okian.ro - librăria online care vinde doar cărți în limba engleză.
„La vremea respectivă mi-am zis că o să fac acest job cu ochii închiși, pentru simplul fapt că eram deja de mulți ani o bibliofilă înrăită. Acum mi se pare așa simpatic ce naivă am fost eu atunci.
Ca să vinzi cărți e important să le iubești, dar nu e nicidecum suficient. Am avut o curbă de învățare foarte abruptă, dar plină de provocări. Iar din ianuarie 2018 conduc departamentul de e-commerce.”, spune Iulia.
De ce citești acest interviu?
Iulia mi-a spus rapid DA când am întrebat-o dacă dorește să susțină studenții din cadrul programului FUTURE - Construiește cu pasiune. Așa cum știți, organizasem un concurs de soluții, iar pentru a fi concurs (dar mai mult pentru ideea de miză) am oferit o serie de premii: de la simulări de interviu, ședințe de orientare în carieră sau participare la evenimente).
Iulia, deși cu o mulțime de alte lucruri de gestionat mi-a spus DA - vrem să facem mai mult pentru o #EducatieAltfel.
Știai că?
- s-au vândut cărți cu 30% mai mult decât anul trecut pe Okian.ro? (pentru cei care încă consideră că nu se mai citește)
- o comandă conține în jur de trei cărți
- cele mai căutate cărți depind de context: un Game of Thrones care se termină în luna iunie va genera o serie de cărți vândute. Un Bill Gates care recomandă o carte va genera și el vânzări când nu te așteptai
- Una dintre cele mai bine vândute cărți ale ultimilor ani este Sapiens: A Brief History of Humankind a lui Yuval Noah Harari
Ce înseamnă educația din perspectiva ta și OKIAN.ro?
Okian este o librărie online și ca atare o unealtă prin care oricine este interesat de educație (a sa sau a altora, formală sau alternativă) are acces la zeci de mii de cărți în limba engleză (beletristică, non-ficțiune sau carte academică).
Personal, sunt de părere că școala ar trebui să existe mai ales ca să te învețe să gândești și să faci legături logice. În ziua de azi, mai orice informație se află la câteva taste distanță. Important este să știi cum să ajungi la ea și apoi să fii capabil s-o folosești.
Într-o lume ideală, școala ar fi și locul în care să-ți dezvolți abilitățile personale: de la lucruri extrem de practice (cum să vorbești în public, cum să te prezinți la un interviu pentru o slujbă) la concepte mai puțin palpabile, dar foarte importante (empatie, creativitate, grit & resilience).
Spuneai că nu este suficient doar să iubești cărțile pentru a fi omul de comunicare al unei librării online. Ce înseamnă azi marketingul pe nișa ta?
Este o combinație de creativitate, analiză și cunoaștere a pieței (ce se vinde, ce se va vinde și cui), cifre (indicatori de performanță care țin de vânzări și de funcționalitatea site-ului), best practices (social media, direct mailing, merchandising online, afiliere și colaborări, reclamă online, blog) și, bineînțeles, relații cu clienții.
Pentru că iubim cărțile, ideile de campanii (care pot fi tematice – pe genuri literare, de exemplu – sau doar de reduceri) aproape că se scriu singure. Cititorii mai ales sunt o sursă de inspirație pentru noi: sunt o comunitate unită și entuziastă și suntem mereu bucuroși să le fim alături.
Anul 2019 este considerat anul sunetului – cu o serie de podcasturi și cărți audio care acaparează tot mai mult piața internațională sau locală. Întrebarea tuturor: vor dispărea cărțile?
Ne gândim la ideea de audiobooks. Îmi imaginez că le poți asculta mai ales atunci când e mai complicat să ții în mână o carte (sau un e-reader): când alergi, când mergi cu mașina și ai rău de mișcare (ca șofer, totuși, poate că nu e indicat să-ți fie distrasă atenția), când faci curățenie sau pregătești cina.
Poate un dezavantaj al cărții audio este că primești textul în interpretarea persoanei care-l citește (un actor sau uneori chiar autorul). Asta cred ca ia puțin din experiența personală a cititului. Nu-ți mai auzi propria voce în timp ce citești.
O carte audio îți spune cum să interpretezi textul.
Mai cred și că cititorii au acest fetiș al obiectului fizic care este cartea. O carte are greutate și textură. Stă pe un raft, mărturie a gusturilor personale. O carte are parfum: cerneală, dacă este nouă, vanilie dacă e veche. O carte are design, stă bine în mână, are o copertă frumoasă, uneori cu litere aurii pe care le poți trasa cu buricele degetelor.
Cărțile, ca obiect fizic, nu vor ieși niciodată din uz. Nu cred că Audible va fi pentru cărți ceea ce Spotify e pentru muzică sau Netflix pentru filme. Ori asta e o performanță: cărțile nu s-au schimbat chiar așa de mult de pe la 1450 încoace.
Viitorul sună bine, însă ce ne poți spune despre el?
Mai mult ca niciodată suntem inundați de povești. În fiecare lună, doar editurile din Marea Britanie (furnizorii noștri) publică mii de cărții. Industria de self-publishing este și ea în continuă dezvoltare. Mai sunt platformele de fan fiction, unde cititorii devin ei înșiși scriitori.
So many books, so little time, cum ar zice Frank Zappa.
Nu mi-e clar dacă ăsta e un lucru bun sau rău. Uneori să ai prea multe alegeri înseamnă să n-ai niciuna. Alteori din diversitate se nasc cele mai interesante idei.
Probabil că peste cincizeci de ani inteligența artificială va prelua multe dintre lucrurile pe care le fac oamenii acum (cu ce consecințe nu știu, dar îl puteți consulta tot pe Harari, în continuarea volumului Sapiens, care se cheamă Homo Deus). Mi-e însă greu să-mi imaginez că un robot va scrie prea curând o carte pe care cineva să vrea s-o și citească.
Dacă discutăm mai puțin filosofic, sper că viitorul va aduce o creștere în vânzări și, în 2020, mult anticipatul penultim volum din seria A Song of Ice and Fire. Eu nu-l aștept decât de vreo șapte ani încoace...
Surse foto: Arhiva personală, Link Hoang - Unsplash.com
Comments